Jaromír Nohavica –
Poruba
ROCK&POP
– 6. 2. 2018

Ostravský bard Nohavica listuje na albu Poruba ve svém
srdci. Ohlíží se na něm za prvními láskami,
kamarádstvím, rvačkami, ale i buzerací jak dřívější, tak
současnou. A dělá to tím nejpřirozenějším způsobem.
Melancholicky, naléhavě, šeptem, jak je to právě
zapotřebí. Kouzlí přitom s českými slovíčky jako čaroděj
a učí nás, aniž si to uvědomujeme, milovat svoji zem. V
tom je Nohavica jedinečný. I proto je tolik milován a
druhými nenáviděn. Umí totiž vtáhnout do svých příběhů a
není slepý ani k tomu, co se kolem nás děje. A je přitom
naprosto přesvědčivý. Stejně tak nepřehlíží
nejbolestnější rány, které schytal od života. Brání se
však a obhajuje, ačkoli to u něho nebývá zvykem.
Nejnaléhavěji v písni Lžou mi do očí. Její slova „…
zalepili mi duši pravdami svými, pro moje dobro…“ jako
by si posvítila na rádoby moralizující pražskou kavárnu,
aby hned vzápětí písničkář poukázal v textu na
rozpolcenost české společnosti „…moje země je na dva
díly puklá…“.
Neustává v tom ani ve skladbě Velká tma, jež vyjadřuje
únavu ze současného morálního marasmu a kibicování.
Deska je ale především o vzpomínání a vtipné nadsázce,
kterou Nohavica občas odlehčuje ostravským dialektem.
Obnažuje přitom časový kontrast (Sako ze sametu), jindy
zase idealizuje realitu dospívání, jako třeba v titulní
písni Poruba. A právě její výrazná melodická linka
naznačuje, že nejde jen o hloubku a vážnost osobního
sdělení básníka, ale též o práci s muzikálními emocemi,
na nichž se vedle Jarka Nohavici podíleli také bubeník
Pavel Plánka, polský akordeonista Robert Kuśmierski a
pianista Dalibor Cidlinský. Dovolím si tedy tvrdit, že
se pětileté čekání na třináct nových skladeb vyplatilo,
protože dostáváme Nohavicu přesně takového, jakého jej
chceme mít – s osobitým kouzlem na srdci i na jazyku.
Tohle totiž bez ohledu na všechny škarohlídy nemůže
nikdy omrzet.
vlastní náklad /
41:20 / FOLK / POP
Autor: Roman „NEWS“ Zahrádka
Zdroj:
ROCK&POP |