Sólo pro Jarka
MUSICSERVER.CZ -
30.06.2006
Jarek Nohavica je podle mého mínění jméno, které se
budou české děti učit v hodinách češtiny i za sto let od
nynějška, vedle Nezvalů, Seifertů, Wolkrů a Máchů a lidi
si budou jeho písně zpívat stejně jako písničky Ježka,
Voskovce a Wericha. A pak jednoho dne Jarek sklouzne do
kolonky lidovka. Našlápnuto k tomu má už dnes, v českých
zemích snad dnes není charismatičtějšího a oblíbenějšího
muzikanta a zajisté i básníka. Jarek Nohavica je ikona,
a když včera koncertoval na domácí půdě v Ostravě na
Karolině, bylo mnoho těch, kteří se vydali vůbec prvně v
životě na koncert, jen aby jej viděli. Ať už to byly
nenarozené děti těhotných maminek, nebo usedlejší páry
celý život chodící na koncerty klasiky, Jarek je jen
jeden a při takové příležitosti by bylo hříchu ji
nevyužít. Genius loci opuštěné Karoliny a vřelé
ostravské publikum je výborná kombinace, která stála za
zaznamenání, a v září tak vyjde z tohoto koncertu první
Jarkovo DVD s názvem "Doma".
Karolina, kde se koncert odehrával, je vůbec zajímavé
místo, které zrcadlí historii Ostravy. V dobách počátku
překotného průmyslového rozvoje Ostravska tam byla v
návaznosti na komplex Vítkovic vybudována koksovna,
která přežila takřka až do konce socialistického panství
a v devadesátých letech se na místě bývalého
průmyslového areálu a ve zbývajících objektech (jako je
hala, ve které proběhl koncert) konaly proslulé burzy se
vším možným. S nástupem nového milénia však byli trhovci
vyhnáni a v celém rozsáhlém areálu proběhla nákladná
asanace území, které bylo připraveno na budoucí
vybudování druhého paralelního centra Ostravy. Dnes už
je odsouhlasen developerský projekt a s novou Karolinou
přišel na konci koncertu i Jarkův slib, že se tam budeme
do budoucna setkávat pravidelně.
Ačkoliv koncert začínal v osm hodin, v důsledku lehkých
potíží při generálce den předtím lidé uposlechli výzvy
na Nohavicově webu a začali se na místo trousit už hned
po otevření haly a to ve velmi hojném počtu. Už před
sedmou se u vchodu vytvořil nepropustný špalír lidu,
který jen pomalu postupoval kupředu a dovnitř. Když se
ale dobrá věc zdařila a jako každý příchozí jsme dostali
přívěšek na klíče jako upomínku koncertu, boj o dobrá
místa byl už ztracen. Bylo ještě víc jak hodinu do
začátku koncertu a strategické pozice byly už obsazeny,
takže nezbylo nic jiného, než hodinu sledovat neustále
bobtnající dav a čekat na úder osmé. Chvíli před ní už
to začalo v publiku vřít, a lidé se začali Jarka
dožadovat čím dál tím víc hlasitěji. A chvilku po osmé
Jarek i dorazil, sedl si na barovou sesličku a spustil
na kytaru "Kometu". Zlehka dav naladil pomalými písněmi
a pak z židličky seskočil, usmál se a po molu se prošel
na pódium uprotřed mas, kde vzal heligonsku a za ryčení
davu spustil "Ostravo", což se setkalo s neskutečně
nadšeným ohlasem, protože co si budem namlouvat, který
kraj nebo město Česka má tak skvělého barda. Kraj máme
krasný a lidi razovite, což má své pro a proti. Když ale
posloucháte Jarka, tak myslíte jen na ta pro.
A i když dojde k rozpačitému momentu a Jarek zapomene
text a ne jen jednou (jako u "Bláznivé Markéty"), nebo
hejhula z davu začne povykovat, Jarek všechno ustojí a
lidi mu to odpustí. Nebo spíš naopak, připočtou mu to k
dobru, protože dokáže elegantně z každé šlamastyky
vybruslit a ještě publikum rozesmát. Nejen při
šlamastyce, když Jarek vysvětloval obsah slezského
lidového tance na dvě doby ztvárněného písní "Meine
Family" ("Dva tančí a zbytek pije na baře"), lidi se
prohýbali smíchy, stejně jako nadšeně povykovali při
"Milionáři", kde Jarka zrychlujícím tleskáním do rytmu
vybičovali k frenetickému výkonu. Když pak vzal mikrofon
a jako osamocený MC střihnul "Muzeum", lidi neměli
daleko k výbuchu. Jarek je dokázal i cíleně provokovat
hláškami jako: "Pořád toho nemáte dost?" nebo: "Nejste
už utahaní?", načež celá hala horečnatě zvýšila povyk. V
průběhu večera se Jarek několikrát po molu přešel tam a
zpátky, jednou do davu za heligonkou, jednou zase na
pódium, kde po stranách obklopen VIP hosty (budoucí
druhá dáma Pavla Topolánková si ovšem zdánlivě užívala
anonymity hned v davu metr ode mě) pěl s kytarou.
Zněly osvědčené klasiky i novinky, ke kterým patřil i
vtipný "Český fousek", zazněla i polština, respektive
Jarek odzpíval "Hvězdu" v polštině, a krom mou slečnou
postrádané "Vlaštovko leť" zaznělo snad všechno, co dělá
Jaromíra Nohavicu Jaromírem Nohavicou. Co si budeme
nalhávat, tahací harmonika je asi nástrojem údernějším
(zvláště při "Fotbalu"), a tak největší nadšení při
koncertu vbuzovaly heligonkové pasáže (i díky většímu
sepětí s publikem na ostrůvku v davu), nicméně
nejsilnější moment přišel na samotném konci koncertu,
kdy si Jarek střihnul čistě a capella píseň "Anděl
strážný", a ztemnělá hala, jen s nasvíceným hrdinou
večera, se proměnila ve ztichlou katedrálu, kde se
rozezeněl jen Jarkův hlas a lidé poslouchali s úctou a
bázní, jako by kázal apoštol nové evangelium.
Pak už se Jarek rozloučil a odešel, publikum ho ale jen
tak nepustilo a nakonec si vydupalo přídavky. Celý
koncert se tak rozestřel na ploše tří fantastických
hodin. Hodin, na které návštěvnící vystoupení jaktěživa
nezapomenou. A tak to má být.
Jaromír Nohavica, Hala Karolina, Ostrava, 29.6.2006
Ondřej Ručka
Zdroj:
MUSICSERVER.CZ |