Nohavica: V
mých písních se zrcadlí můj život
DENIK - 1. 9. 2012
České
Budějovice - Legendární folkový písničkář,
autor Komety nebo Darmoděje, představil
posluchačům v Českých Budějovicích nové CD
Tak mě tu máš.
Tak mě tu
máš. S těmito slovy uvedl legendární folkový
písničkář z Ostravy Jaromír Nohavica své
nové CD i srpnový koncert na přeplněném
Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích.
V exkluzivním rozhovoru pro Deník se vyznal
ke své lásce k ruským písničkářům,
zavzpomínal na první setkání s básníkem
Karlem Šiktancem a prozradil, proč je mu
blízký Deník. |
 |
V písni Já chci poezii z CD Tak mě tu máš si
stěžujete, že po vás lidé chtějí podpisy, prachy a
fotky na mobily, ale nikdo se vás neptá na Máchův
trochej nebo na cenu maringotky. Už víte, kolik
maringotky stojí?
Díky téhle
písničce mi lidé o Máchově trocheji začínají psát. A
dostal jsem už odkazy na stránky o maringotkách.
Ještě jsem je sice neprostudoval, takže nevím, kolik
maringotka stojí. Ale těším se, že všechno
prostuduji, protože o maringotkách nic nevím, ani
to, jestli mají dřevěná kola, nebo nafukovací.
Proč jste dal novému CD
jméno Tak mě tu máš?
Když si ji
poslechnete, zjistíte, že je to refrén písničky
Minulost, která říká Tak mě tu máš. Ten název se mi
líbí, protože říká: Tak mě tu máte, vezměte si mě,
přeberte si to, jak chcete. Pořád jsem to já. Je to
název, který umožňuje spoustu výkladů, každý si
výklad udělá podle svého a jak bude chtít. Je to
jako v písničkách. Písnička je dobrá tehdy, když ji
posloucháš a najdeš si v ní to své. Když v ní autor
nechá mezi slovy a mezi tóny tolik prostoru, že si v
té písni najdeš svůj život. Tak a stejně je to s
názvem Tak mě tu máš.
Na vaše vyprodané
koncerty chodí tisíce lidí. Nevracejí se vám na mysl
80. léta, kdy byl na plzeňské Portě plný Lochotín?
Dobu svých
koncertů vidím kontinuálně, takže osmdesátá,
devadesátá nebo nultá léta nevnímám odděleně. Pořád
vidím sám sebe a stále se opakuje totéž: Jezdím,
stoupnu si na nějaký vyvýšené místo, vytáhnu kytaru
a začnu zpívat. A lidi pod podiem se buď shromáždí a
poslouchají, nebo se neshromáždí. Je to pořád
stejné, jestli jde o Lochotín s třiceti tisíci
lidmi, nebo o klub Kárník, kde jsem hrál nedávno pro
120 lidí, o Benátskou noc pro 20 tisíc lidí nebo i
tady na Piaristickém náměstí. Lidé mají jednou za
čas chuť poslechnout si písničku. Když mi bylo 13
let, sedl jsem si na dvoře na klepáč, kde se klepaly
koberce, vzal jsem kytaru a kolem mě se sesedla
děcka ze dvora. Hrál jsem jim a zpíval a tak to
dělám dodnes.
Na svých koncertech
stále hrajete překlady ruských písničkářů Vladimíra
Vysockého i Bulata Okudžavy, který před 15 lety
zemřel. Kde jste se s ním potkal?
Bulata Okudžavu
jsem živě nepotkal nikdy, jenom jsem ho potkal skrze
jeho písně.
Bulat Okudžava říkal, že
u nás zahraje až po odchodu sovětských vojsk. Měl tu
mít několikrát koncert, ale kvůli nemoci přijel až v
roce 1995. Organizátor Jiří Vondrák vzpomíná, že
jste měl na jeho jednom zrušeném koncertě vystoupit
také, ale pak jste ho odehrál celý sám.
Je milé, když
vzpomněl, že jsem mohl tenkrát pomoci. Mrzí mě, že
jsem se s panem Okudžavou nesetkal. Víte, někdy ale
opravdu stačí potkat se skrze to, co člověk vytvoří,
ať už je to knížka, film nebo písnička. Jsem rád, že
jsem Bulata Okudžavu mohl potkat aspoň takhle.
Jak jste se dostal v 80.
letech k Okudžavovi a Vysockému? Jejich tvorba se k
nám nedostávala a ani ruštinu neměli lidé po okupaci
v roce 1968 moc rádi.
Bylo tenkrát
zajímavé, že na jedné straně tady byl hlásán velký
internacionalimus a otevřené hranice na východ, ale
na druhé straně jsem se nemohl přes řeku Olzu dostat
do Polska. Stejně tak to bylo i s písničkami, které
se k nám také nedostávaly. Nahrávky se mi pokoutně
dostaly v 70. a 80. letech, což je z dnešního
pohledu velmi legrační. Nahrávky jsem dostal přes
polské přátele, protože Poláci jsou přece jenom
trošku otevřenější. Bulat Okudžava do Polska jezdil
a hrával tam i v 80. letech. Měly tam jeho knížky i
nahrávky, vyšly mu tam desky a písničky se dostaly
až ke mně.
O otevřenosti Polska
svědčí i to, že se tam v roce 1989 konalo velké
setkání písničkářů.
Ve Wroclavi
uspořádali setkání písničkářů z Evropy počátkem
listopadu 89, asi deset dní před listopadovými
událostmi u nás. Dostávali jsme se tam potajmu,
pokradmu a partyzánsky přes zelenou hranici. Prvně
jsme se tam potkali navzájem a pak se viděli za 14
dní doma.
Na koncertech jste
propagoval Vysockého a Okudžavu a hrál jejich písně,
které jsou podobné vašim. Mají Slované tklivější
molovou duši?
Přiznám se, že po
30 letech, co už veřejně vystupuji, to nezužuji
jenom na slovanství a molovou duši, i když to je
základem všeho, co dělám a mám hluboko v sobě. Ale
dneska, jak mám projetý kus světa, vidím, že opravdu
výjimečným fenoménem je evropská píseň. Sahá od
francouzského šansonu, brelovského, až po Oděsu a
hospodské písně z krčmy, u kterých kdysi dávno
začínal také Sergej Jesenin. Jde přes Polsko a nás
dolů až na jih. Evropská píseň je celá velmi
kompaktní a velmi jedinečná. Proto se liší od
americké tradice, která je spíš bluesová, takže
americkou písničku lehce poznáte od evropské. Spíš
se přikláním k evropské písni, samozřejmě nejvíc k
její východní části, která je molová a zamyšlená.
Nebráním se ale ani vlivům odjinud, což je v mých
písních i slyšet.
Zmínil jste, že
vystupujete už od roku 1982, tedy tři desítky let.
Bylo to třicet
let teď v březnu. Když si ale vezmu, že jsem kytaru
dostal někdy ve třinácti nebo čtrnácti letech, je to
už víc než 45 let, co ji mám v ruce a co mě tahle
oblá milenka provází světem a životem.
Napadlo vás tehdy, když
jste začínal, že se budete písničkami živit dalších
třicet let?
Člověk takhle
neuvažuje, to asi znáte podle sebe. V tomhle slova
smyslu si člověk svůj osud nevybírá. Některé věci
jsou jakoby dané. Když se zpětně podívám na svůj
život, vidím, že kytara mi byla vsunuta do ruky, já
o tom nijak nepřemýšlel a prostě ji přijal. Jsem
rád, že jsem to neproplýtval a udělal, co jsem mohl.
Napsal jsem písniček, jak nejvíc jsem mohl, a zbavil
se i toho, co mě zdržovalo – chlastu a dalších
trápení. Jsem proto rád, že už tak dlouho dělám to,
co mi bylo přiděleno, abych dělal. Jsem rád, že to
baví lidi a mě taky a ještě nějakých pár pátků to
snad vydrží.
Díky vaší známé písni
Darmoděj i díky nahrávce z koncertu, kde vyprávíte o
básníku Karlu Šiktancovi, jsme se mnozí dozvěděli o
existenci autora, který nesměl za minulého režimu
publikovat. Kdy jste se spolu potkali?
Pana Karla
Šiktance si velmi vážím, protože je velký a skvělý
básník. K mé velké radosti jsme se dvakrát setkali
na mém koncertě. Občas jsme se potkali i na ulici a
vždycky si s velkou radostí popovídali. Váže se mi k
němu milá vzpomínka z dětství. Když jsem byl ještě
malý kluk – kolik jsem mohl mít – možná sedm nebo
osm let, tak jsem byl s tátou v Praze. Procházeli
jsme se a potkali nějakého velkého pána s velkou
krásnou hlavou. A táta, který psal také básně, mi
říká: To je pan Šiktanc, Jarku. Potom po dlouhých
letech jsem napsal písničku Darmoděj a v ní využil
jeho Darmoděje. Pak jsme se několikrát viděli a byl
jsem potěšen, že se mu líbila nejen tato písnička,
ale i mnohé moje další.
Na jedné nahrávce
koncertu z 80. let čtete povídku Prase nebude z
prvního vydání knihy Smrt krásných srnců od Oty
Pavla. V příštích vydáních už být nemohla.
To je krásná
vzpomínka, za kterou děkuji. Přiznám, že je to hodně
stará nahrávka, někdy z konce 80. let a něco mi
říká, že jsem ji četl v brněnském klubu. K vaší
vzpomínce se ale váže něco pro mě důležitějšího. Měl
jsem velké štěstí, že mé koncerty byly, jsou a
doufám, že ještě budou vnímány lidmi nejen tím, že
si je poslouchají, ale že si je spousta lidí také
nahrává. Hlavně se to týkalo 80. let. Teď zpětně
vidím, že snad všechny mé koncerty jsou někde
zaznamenány a kolují na dnes už zrychlených a
nekvalitních kazetách, které lidi poslouchají. V té
době mi nevycházely desky a písničky žily díky tomu,
že si je lidé nahrávali, přetáčeli a pouštěli. To
byla výhoda našeho písničkářského folkového hnutí.
Při koncertě se zvedl kazeťák a fungovalo to. Proto
mi dneska ani nevadí, když mé písně takto podobně
fungují třeba na internetu. Jako bych byl pořád
nahráván, přetáčen a kopírován už od těch 80. let.
Takže díky tomu jste mi teď připomněl, že jsem četl
povídku Prase nebude, což by zapadlo někde v
hlubinách dějin. Díky tedy za vzpomínku. Musím se po
nahrávce podívat, protože tehdy v 80. letech byla
tato povídka na indexu.
Ve svých písničkách jste
prozradil, kdy jste se narodil, jak se jmenuje vaše
žena i děti, jak jsou staré i čím žijete. Nebyla pro
vás tahle sdělení příliš intimní?
Písničky jinak
psát neumím. Vždycky píšu o sobě, o světě, ve kterém
žiji, o tom, co zrovna teď prožívám nebo co
prožíváme my všichni. Když se zpětně podívám, jsou
mé písně vlastně kronikou doby. Nejenom kronikou mé
doby, ale celé té doby v naší
česko-slovensko-polsko-rusko-německo-francouzské
kotlině.
Několikrát jste zmínil v
písních syna Jakuba. Nevyčetl vám někdy, proč jste
ho dával do textů?
Syn Kuba, který
je ročník 1982, se mě na to neptal, protože stejně
jako jste se před chvílí zmiňoval – v mých písních
se zrcadlí můj život. Víte, lidé se mě na mnohé věci
ptají a já jim říkám: Stačí poslouchat moje písničky
a najdete v nich všecko. Kuba to tedy přijal jako
daný fakt. Syn má rád sport a mě těší, že dělá
práci, která ho těší. Je také novinářem a také v
Deníku. Jenže zatímco vy jste tady v jižních
Čechách, on je u nás na Moravě. Už se chystá na
hokejovou sezonu, protože má na starosti hlavně
Vítkovice a Třinec. Vy tady máte jeden extraligový
hokejový celek, ale tam nahoře mají kluci dva, o
které se musí postarat. Důležité je, že dělá práci,
která ho strašně baví, dělá ji s chutí a rád. Podle
toho pak ta práce také vypadá, a to jsem rád.
Všechno se má dělat s radostí, a když tě to nebaví,
tak běž od toho a dělej něco jiného.
Kdo je... Jaromír
Nohavica
Písničkář, textař a překladatel se narodil 7. 6.
1953 v Ostravě.
Zde vystudoval střední všeobecně vzdělávací školu, v
Brně střední knihovnickou, studium na Vysoké škole
báňské Ostrava nedokončil. Žije v Ostravě, v letech
1978–99 žil v Českém Těšíně. Měl několik zaměstnání,
mj. pracoval jako dělník a knihovník, od 1981 se
živí jako umělec na volné noze. První veřejné
vystoupení s vlastním repertoárem měl v březnu 1982
na Folkovém kolotoči v Ostravě-Porubě a vyhoupl se
mezi folkovou špičku.
Na národním finále Porty 83 vyhrál anketu diváků o
nejvýraznější osobnost, mj. zaujal i písní Pánové
nahoře.
V době, kdy mu nevyšla jediná nahrávka a média o něj
nejevila zájem, se umístil v anketě Zlatý slavík v
první desítce (poprvé 1987). Jeho tvorba hojně
kolovala ve formě amatérských nahrávek nebo se
šířila přepisem. Prvního profilového alba Darmoděj
se Nohavica dočkal v roce 1988. Od té doby natočil
několik dalších desek, např. Mikimauzoleum, Tři
čuníci nebo poslední Tak mě tu máš.
Za projekt Divné století získal české Gramy za desku
roku 1996. V roce 2002 ztvárnil hlavní roli ve
fiktivním dokumentu Petra Zelenky Rok ďábla (oceněn
Českými lvy včetně ceny za hudbu Jaromíra Nohavici a
Čechomoru).
Autor: Radek Gális
Zdroj:
Deník