Bastien a Bastienka v podání Luďka Golata
www.ensembledamian.com – 12. 11. 2013
Pane režisére, my se vidíme v den premiéry vaší nejnovější operní inscenace, kterou jste připravil ve spolupráci s Ensemble Damian. Nejprve by mě zajímalo, jak tento projekt vznikl a jak jste se dostal ke spolupráci s naším olomouckým souborem?
Přečtěte si tohle věnování – to byl ten prvotní popud. Jarek Nohavica mi napsal: „ ‚Bastien a Bastienka‘ volně přebásnil, vlastnoručně přepsal a v jednom exempláři věnoval Luďku Golatovi s velkými díky za to, že mě vzal na schůzku s Wofgangem“ Jaromír Nohavica, Mallorca září 2013.“ Takže tomuto věnování nešlo samozřejmě odolat.
Já osobně jsem se s Mozartem setkal už za studií a konkrétně tento titul jsem dělal kdysi v Národním divadle moravskoslezském na jevišti Kulturního domu Vítkovice s ostravskými sólisty, studenty, operním orchestrem a romskými dětmi. Bylo to během rekonstrukce ostravského divadla v době, kdy byly k dispozici náhradní a malé hrací prostory.
Takové dárky, jako mi teď dal Jarek Nohavica, nesmí zůstat ve skříni, ale musí se využívat. A tak jsem o tom povídal, že toto doma mám shodou okolností svému kamarádovi a báječnému muzikantovi Vaškovi Návratovi, který s Ensemble Damian spolupracuje. On mi vlastně navrhl, že bychom Bastiena v Nohavicově přebásnění mohli udělat a je tedy tím můstkem mezi mnou a Damiany.
My se spolu setkáváme v den premiéry, doslova několik hodin před uvedením vašeho nastudování Bastiena a Bastienky. Ráda bych věděla, jak se vám spolupracovalo se členy Ensemble Damian? Na co se mohou diváci těšit?
Myslím, že se diváci mohou těšit na něco, co má velké ambice. My my jsme hledali cestu k „malému Mozartkovi“. Báječný a úžasný Jarek Nohavica, kterého jsem kdysi přemluvil, aby pro mě přebásnil například Dona Giovanniho, Cosi fan tutte a Figarovu svatbu, totiž v těch svých volných přebásněním nepřebásňoval jen ta libreta Da Ponteho a dalších. On vnímá, jakou muziku Mozart k těm slovům napsal a slova pak překláda tak, aby měla tu správnou atmosféru. A protože nemám teď své vlastní divadlo, rozhodl se Jarek přebásnit takové dílo, se kterým můžu oracovat i mimo divadlo, které lze hrát třeba na zahradě nějakého pana doktora jako malou zahradní slavnost…
Jarkovi se to i tentokrát moc povedlo, sólisté jsou skvělí, hudební nastudování Vaška Návrata je také skvělé a diváci se tedy mají na co těšit. Musím pochválit i oba sólisty – Bastiena v podání Martina Ptáčka i Bastienku v podání Markéty Večeřové.
Kde se bude tato opera hrát?
Bude to v Kapli Božího těla v Konviktu. Je to moc pěkný prostor a na jeho „jevišti“ je s námi dokonce i malý Mozartek a několik dětiček Papagena, protože už v této opeře slyšíme jeho budoucí hudební motivy…
Co byste řekl k této rané Mozartově opeře? On ji napsal ještě jako dítě, že?
Ano, Mozart ji napsal ve dvanácti letech. Řekl bych, že celkem chápu, že nikdo ani v té době nevěřil, že je to dílo tak mladého chlapce, protože je dokonale prokomponované. Mozartův tatínek tehdy nechával host, aby zadávali Wolfgangovi různé hudební motivy, které on ihned rozvíjel a všichni si tedy mohli ověřit, že to není podvod. Mozart byl prostě mimořádný „úkaz“ v celých dějinách hudby nevídaný. V té době bylo veliké kouzlo především v té lehkosti jeho hudby a schopnosti improvizace.
Jak uměl napsat ve dvanácti letech celou instrumentaci?
Skvěle, prostředky dvanáctiletého dítěte. Nicméně jeho představa byla okamžitě jasně daná. Vypadá to jakoby mu někdo party diktoval.
Co říci závěrem? Já doufám, že toto představení nebude poslední a že se toto vaše „dítě“ dožije ještě nějakých repríz!
Ano, už mám nějaké nabídky. Přece jen se už rozkřiklo, že něco takového existuje a tak doufám, že naše dílko bude mít dlouhý život. Navíc už vím. Že Jarek Nohavica jen díky svému jménu dakázal přilákat na operu i lidi, kteří na ní do té doby nebyli. Snad se to i tentokrát povede stejně.
Děkuji za rozhovor a přeji tedy Bastienovi a Bastience hodně dalších krásných večerů.
Ptala se: Zdena Plachá
Zdroj: www.ensembledamian.com