Jaromíru Nohavicovi jaro a Litomyšl svědčí
MF DNES – 3. 5. 2002
Nelze asi lépe začít tradiční Majáles než o prvním květnovém dni a s jarně a láskyplně naladěným Jaromírem Nohavicou. Písničkářský bard jako by na svůj recitál, ve zcela zaplněném sále Smetanova domu v Litomyšli, přinesl plný futrál paprsků, které hýčkaly po celý den milenecké páry kráčející houfně k rozkvetlým malvicích či peckovinám.
Své láskyplné rozpoložení přiznal Nohavica hned několikrát nejen tradičními průpovídkami, ale dal k dobru i ranní veršovanou „esemesku“ svým láskám. Malé listování v paměti ho zavedlo až téměř k počátkům jeho tvorby. Došlo také třeba i na rozverný Kuplet o ženách, v němž ještě v dobách, kdy zapomínal texty svých písní a jeho kamarádství s destiláty a kvasy se stávalo nechtěným koloritem řady koncertů, neopomínal do výčtu žen připojit i příjmení své ženy.
Po rozverném začátku, kdy ne basa, ale heligonka tvrdí muziku – autorské pochody slonů a Eskymáků jsou o tom myslím dostatečným důkazem – Nohavica poctivě střídal polohy i skladby z desek převážně Divného století a Mikymauzolea. Finále ve slezském duchu završil, obdarován pořadateli čepicí s bambulí, přídavkem s notoricky známým Hlídačem krav a bigbítově střiženou Zatanči. Při ní by se asi nikdo ze sálu nikdo dlouho k tanci přemlouvat nedal. Již třetí vydařený písničkářův koncert na Majálesu jen dává tušit, že kombinace jaro a Litomyšl Nohavicovi vskutku svědčí.
Majáles 2002, koncert Jaromíra Nohavici, Smetanův dům Litomyšl, 1. května 2002.
Leoš Kučera
Zdroj: Mladá fronta DNES